28 listopada 2014

GDZIE MOŻE PRACOWAĆ DIETETYK?

09:38

Share it Please
Witajcie!

Są takie pytania, które zadajecie mi praktycznie codziennie, dlatego dorosłam wreszcie, by odpowiadać na nie na łamach bloga :)

Zapraszam na post o tym, gdzie może pracować dietetyk :)


Jest kilka kluczowych miejsc, gdzie dietetyk znajdzie posadę. Jednak kreatywna osoba na pewno wskazałaby takich potencjalnych miejsc dużo więcej. Ja się skupię na tych, które znam : )

Miejsce nr 1: PORADNIA DIETETYCZNA
To miejsce, w którym możecie szukać pracy, ale również stworzyć takie miejsce pracy, jeśli oczywiście czujecie się na siłach.
Ja, pomimo tego, że jestem po studiach magisterskich, po wielu praktykach, pracy w poradni, napisaniu jednego poradnika, wielu artykułów, to jeszcze nie dorosłam do otworzenia własnego gabinetu. Póki, co spełniam się w innym miejscu pracy, ale o tym zaraz : ) Praca w poradni uczy dużo o życiu i ludziach. Uczy pracy z klientem, często "trudnym" i niezmotywowanym, który chciałby, żeby efekty były widoczne od zaraz.
Dlatego dietetyk chcący pracować w poradni powinien mieć miłe usposobienie, być komunikatywną osobą, kompetentną, ale i konsekwentną oraz wymagającą.
Należy zbudować z klientem na tyle bliską relację, która pozwoli na szczerą rozmowę, ale równocześnie zaznaczyć wyraźnie swoją rolę tzn. dietetyk musi obrać postawę, która pozwoli mu na wydanie zaleceń a później na wyegzekwowanie ich.

Miejsce nr 2: Szpital
Niestety na wielu oddziałach nie pracują już dietetycy, ich role przejęły firmy cateringowe, które przysyłają zamówione pod konkretne diety posiłki.
Na oddziałach, na których pozostali dietetycy zazwyczaj ich rola sprowadza się do rozmów z pacjentami, przeprowadzenia pomiarów antropometrycznych, zrobienia bilansu wodnego, wydawaniu zaleceń dla pacjentów opuszczających szpital oraz nadzór nad przygotowywanymi oraz wydawanymi posiłkami. Oczywiście praca dietetyka na różnych oddziałach może się różnić od tego, co napisałam np. na oddziale niemowlęcym, dziecięcym wygląda to inaczej.
Kiedyś, mając praktyki na oddziale gastroenterologicznym w szpitalu dziecięcym byłam zadowolona z roli dietetyka, dlatego, że stanowił on faktycznie część zespołu interdyscyplinarnego. Brał czynny udział w odprawie i był poinformowany o wszystkich zmianach w stanie zdrowia pacjenta, wytyczał dalsze postępowanie dietetyczne i był odpowiedzialny za jego realizację.

Miejsce nr 3: Dom Pomocy Społecznej
O tym miejscu mogę Wam pisać jedynie na podstawie moich obserwacji podczas praktyk. Dietetyk w miejscach, w których byłam odpowiadał za magazyn, zamówienia produktów, nadzór nad produkcją, wydawką, układaniem jadłospisów, pracami administracyjnymi, przygotowywaniem próbek. Tak po krótce, czasami miał jeszcze czas posłuchać mieszkańców domu ;)

Miejsce nr 4: Catering
Jest to miejsce, którego ja osobiście nie brałam pod uwagę, ale od pewnego czasu właśnie w cateringu pracuję i chyba się spełniam : )
To zupełnie inne podejście do dietetyki, bo wykorzystuje tu wiedzę zarówno z dietetyki klinicznej, technologii żywności, technologii produkcji oraz żywienia zbiorowego.
W cateringu nie da się nudzić, bo zawsze jest dużo do zrobienia a wszystko musi działać zgodnie z  harmonogramem, żeby nie było opóźnień.
Dietetyk w cateringu układa menu/jadłospisy, bilansuje je, potem czuwa nad produkcją oraz efektem finalnym.
Jest kilka rodzajów cateringu: taki standardowy- na szkolenia, przyjęcia itd., szpitalny oraz dietetyczny, w którym ja pracuję. Ten ostatni jest o tyle ciekawy, że dietetyk naprawdę ma co robić, ze względu na realizacje diet standardowych, ale również indywidualnych, gdzie w grę wchodzi dietetyka kliniczna, czyli moja ulubiona : )

Miejsce nr 5: Zlecenia, szkolenia
Obecnie to spora część dochodu wielu dietetyków. Przyjmuje się zlecenia np. na rozpisanie jadłospisu dla przedszkola, na napisanie tematycznych artykułów, porad. Dietetycy podejmują się prowadzenia warsztatów, prelekcji, szkoleń, gdzie ze swoją wiedzą wychodzą w świat : )

Miejsce nr 6: Sklepy, siłownie
Sklepy ze zdrową żywnością, suplementami dla sportowców czy konsultanci do spraw diet w siłowniach i fitness klubach to kolejne z miejsc, gdzie można szukać zatrudnienia.

To chyba tyle z mojej strony, przychodzą mi na myśl jeszcze np. SPA, więc jeśli ktoś pracuję w tej gałęzi to czekam na komentarze : )

Pozdrawiam Was,
Beata