6 października 2013

DIETETYKA- LITERATURA, STRONY WWW, KTÓRE MOGĄ SIĘ PRZYDAĆ

09:00

Share it Please
Witajcie!

Dziś zaczynamy TYDZIEŃ POSTÓW NA BLOGU- 7 dni=7 artykułów.
Bardzo często dostaję od Was wiadomości z prośbą o pomoc w doborze książek, z których moglibyście skorzystać na początku swojej przygody z dietetyką.
Pomyślałam, że to świetna okazja, żeby przedstawić Wam kilka podręczników, czasopism, stron, od których ja zaczynałam i obecnie też korzystam : )
Jeśli macie jeszcze jakieś swoje propozycje to umieszczajcie je w komentarzach : )




Zacznijmy może od podręczników, z których korzystałam na początku mojej drogi. Teraz również po nie sięgam, może już nie tak często, ale się przydają.

Warto na początku zwrócić uwagę na podręczniki z podstawami dietetyki, które są jej fundamentem. Mam na myśli przede wszystkim książki:

-Heleny Ciborowskiej i Anny Rudnickiej: Dietetyka: żywienie zdrowego i chorego człowieka


http://opac.ciniba.edu.pl
Kolejny podręcznik to seria książek pod redakcją Jana Gawęckiego:


http://ksiegarnia.pwn.pl

Warty uwagi jest również podręcznik Lobosa Sobotka: Podstawy żywienia klinicznego


http://www.agito.pl

Oczywiście podręczników jest masa, ale jeśli zaczynacie, to skorzystajcie na razie z tego.

Kolejnymi książkami, po które warto sięgnąć to tzw. żółte książeczki rekomendowane przez IŻŻ a wydawane przez Wydawnictwo Lekarskie PZWL, tutaj przykład:

www.dobreksiazki.pl/

Swoją wiedzę teoretyczną możecie wzbogacić również o ciekawe i wiarygodne artykuły, które znajdziecie w sieci, oto kilka przydatnych linków.

Zacznijmy od bardzo popularnej bazy artykułów, badań - PubMed
Znajdziemy tam wszystkie dostępne na interesujący nas temat badania i teksty. Jednak by swobodnie się po niej poruszać należy mieć do niej wykupiony dostęp (często uczelnie go mają) oraz znać angielski.
To nieocenione źródło wiedzy, gdy piszemy jakieś prace, referaty, chcemy wzbogacić naszą wiedzę o rzetelne źródła.

Kolejnym, teraz polskim źródłem streszczeń artykułów jest Bromatologia i Chemia Toksykologiczna.
Znajdziemy tam przegląd dostępnych numerów, za pomocą wyszukiwarki odnajdziemy interesujący nas abstract, autorów itd. Przydatne źródło podczas przygotowywania wystąpień, prac zaliczeniowych oraz do wzbogacania swojej wiedzy.

Zdarza mi się również korzystać z Medycyny Praktycznej, jest to portal, gdzie znajdziemy wiele artykułów o tematyce medycznej, niekoniecznie żywieniowej, choć i takie są. Jeśli studiujecie w szkołach medycznych, to na pewno przyda Wam się ten link.

Kolejny link to Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. Zdarza mi się korzystać z tej strony, znajdziecie tam również pełne teksty. Jednak ta gazeta ukierunkowana jest bardziej na technologię żywności. Znajdziecie tu sporo informacji, ale bardziej od strony technologii, produkcji itd. jest to bardzo przydatna wiedza, szczególnie w pewnym okresie studiów, gdy mamy do czynienia z technologiami produkcji żywności.

Warto również wspomnieć o czasopiśmie, o którym Wam na blogu już sporo pisałam- Food-forum. Rozwija się bardzo prężnie, z numeru na numer są coraz lepsi.

Na koniec, choć może powinnam wspomnieć o tych stronach wcześniej, to:

-strona Instytutu Żywności i Żywienia, gdzie znajdziecie również odnośnik do najnowszych norm żywienia człowieka.

No to chyba wszystko, co chciałam Wam w tym temacie powiedzieć. Jeśli macie propozycje do dodania, to piszcie śmiało w komentarzach : )

Pozdrawiam Was,
Beata